Sok pénze bánhatja a biztosítótársaságoknak, hogy a VW-csoportnál meghamisították a károsanyag kibocsátási értékeket. Főként a vezető tisztségviselőkre kötött felelősségbiztosítási piacot érintheti a botrány, amely már a VW vezérét is lemondásra kényszerítette.
Elsősorban azok a biztosítók aggódhatnak, amelyek a vállalatok igazgatósági és felügyelő bizottsági tagjai ellen benyújtott kártérítési igények esetére kötnek úgynevezett Directors & Officers (D&O) vezetői felelősségbiztosítást.
Ez a biztosítás a bíróság által megállapított kártérítés összegét, továbbá a per- és ügyvédi költségeket fedezi egy bizonyos határig. Szakértők szerint
egy Volkswagen méretű óriásvállalat esetében ez ötszázmillió euró körül lehet.
Az igazgatóságoknak és felügyelő bizottságoknak olyan szabályszegések esetében lehet benyújtani a számlát, amelyeknek részesei voltak, vagy amelyekről tudomásuk volt. Akkor is fizetniük kell azonban, ha elmulasztották megfelelő ellenőrző mechanizmusok működtetését a visszaélések feltárására.
A Reuters által megkérdezett biztosítók és közvetítők szerint egy, a VW-hez hasonló méretű német blue chip gyártó nagyjából évi ötszázmillió eurós D&O fedezetet köt. Ezt az összeget fordíthatják a vezető tisztségviselők elleni kárigények, valamint a jogi költségek fedezetére, amit a részvényesek szinte biztosan benyújtanak, látva a több mint harminc százalékos esést az autógyártó papírjainak árában. Ez azonban biztosan nem egy, hanem több tucat biztosító és viszontbiztosító között oszlik majd szét.
Amennyiben a limitet meghaladó költségek merülnek fel, azt mind a Volkswagennek kell megtérítenie, mint ahogy a kivetett bírságokat is, amire a biztosítás jellemzően nem terjed ki.
A VW-t az Egyesült Államokban akár 18 milliárd dollárra büntethetik, tömegével kezdeményeznek ellene gyűjtőpereket, és a visszahívási akciók költségei is milliárdokra tehetők. Általában százmillió euró felső határig az utóbbiakra is köthető biztosítás.
A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint ugyanakkor az autóvisszahívások miatti károkat sem fogja tudni a biztosítókkal szemben érvényesíteni a cég, tekintettel arra, hogy a cég tudott a hamisításokról, tehát nem véletlen, vagy gondatlan kárelkövetésről van szó.
A VW botránnyal kapcsolatban egyelőre még folynak a vizsgálatok, azonban szakértők szerint a több mint öt évvel ezelőtti Siemens korrupciós botrány modellként szolgálhat. A német cég akkor 250 millió eurós D&O fedezettel rendelkezett, végül azonban százmillió eurós kártérítést kapott a biztosítóktól, miután sikerült kiegyeznie velük.